Spalio 22-30 dienomis grupė Plungės „Saulės“ gimnazijos mokinių ir mokytojų išvyko į saulėtą Italijos salą, Siciliją vykdyti tarptautinio Erasmus+ projekto „Going Green – Sustainable Inclusion“ („EKOlogiškumas – tvari įtrauktis“) įsipareigojimus ir veiklas: dvylika mokinių su dviem juos lydinčiais mokytojais Virginija Stupeliene ir Irena Norgėliene dalyvavo bendruose užsiėmimuose su italų ir portugalų mokiniais, o trys gimnazijos mokytojos Ligita Erminaitė, Jolanta Mažuknė ir Inga Smulkienė vykdė darbo šešėliavimą italų mokytojų vestose pamokose ir veiklose. Priimančioji institucija – Lercara Friddi ir jos penkios klasterinės mokyklos.
Projekto įvadinė dalis – greita, netikėta ir būtina: trumpas prisilietimas prie antikinio pasaulio paveldo Romoje – Koliziejaus ir Trevi fontano – įvedė į projekto kontekstą.
Veikli pirmoji diena žadėjo produktyvų ir naudingą darbą. Po projekto oficialiosios dalies atidarymo buvo suformuoti dalyvių lūkesčiai, poreikiai ir tikslai visai veiklų savaitei. Dalyviai turėjo STEAM ir chemijos pamokas, o mūsų gimnazijos mokytojai šešėliavo Italijos mokytojų vedamose pamokose. Vėliau veiklos persikėlė į Agrigento Šventyklų slėnį (UNESCO Pasaulio paveldo lankytiną objektą). Čia mokėmės atpažinti antikinio paveldo ir šiuolaikinio tvarumo dermę. Draugystės, kurių pagrindas – pagarba, pasitikėjimas, rūpinimasis ir dalijimasis prasidėjo…
Veiklų tęsinys – mokytojų šešėliavimas lotynų ir graikų bei anglų kalbų pamokose. Lietuvos mokiniai tuokart pristatė savo mokyklą, miestą ir šalį. Po pietų išvykome į Sicilijos sostinę, Palermo miestą, menantį trijų tūkstantmečių istorijos ir kultūros raidą. Vyko šių dviejų konceptualių verčių persiklojimo veiklos. Diena baigėsi mokinių ir mokytojų grupių socializacija.
Dar trijų dienų užrašinėje: Portugalijos delegacijos prisistatymas, darbo pamokose šešėliavimas (italų literatūros pamokos, anglų kalbos pamokos), lankymasis Karleonės miestelyje ir Prizzi mokykloje, tvarumo ugdymas per įtraukias veiklas (praktinis žolelių ir prieskonių identifikavimas liečiant, uostant, ragaujant ir stebint), tvaraus gamybos proceso stebėjimas ir dalyvavimas jame „Nuo gamintojo iki vartotojo“, tvari pramoga „Žygis miške į kalnus“, praktinio elgesio su fauna ir flora kodeksas, gyvūnų ir paukščių gydyklos specialistų darbo stebėjimas, apsilankymas karalių vasaros rezidencijoje, popietė, skirta Sicilijos salos kulinarijos ir konditerijos paveldui, mokytojų ir mokinių socializacinė veikla. Tolesnė vyksmo raida atsiskleidė per Europos Sąjungos dimensijos aktualizaciją, stigmų, prietarų ir stereotipų diskusinę aprėptį, o tarpkultūrinio susikalbėjimo komunikacine išraiška tapo darbo grupėse sukurtas šokis, vaidinimas, plakatas. Popietinės veiklos organizuotos atskirų šalių lygmeniu. Išgirsta viena iš sėkmingiausių Sicilijos krašto vyno istorijų, vyko edukaciniai, motyvuojantys pokalbiai tvarumo, svajonės ir pasirinkimo tema. Buvo ugdoma pagarba gamtai ir kiekvienam gyvam organizmui bei ekosistemų kūrimui ir saugojimui, o juk tokie ir buvo projekto tikslai. Alios miestelio mokykloje vyko nacionalinių patiekalų degustacija, kurią paruošė patys italų mokiniai.
Paskutinių dienų įspūdžiai ir patirtys formavo tarptautinės reikšmės tvarų kultūrinį naratyvą, kur Franko Sinatros palikimas praplėtė geografinį supratimą. Jo dainų žodžiai, siauroje senelių gyventoje gatvėje, praplėtė socialinę aprėptį ir pažinimo poreikį. Paskutiniai tvaraus Portugalijos, Italijos ir Lietuvos delegacijų bendravimo akcentai sudėlioti Cefalu kurortiniame UNESCO paveldo miestelyje. Projekto dalyviai sinergiškai vertino žmogaus vidinius resursus ir tarsi įsipareigojo turėti tvarią svajonę, gyventi ja, puoselėti ir tęsti pradėtą bendrystę.
Už suteiktą galimybę visos bendruomenės vardu norisi padėkoti Europos Sąjungos paramos fondui. Anot projekto dalyvių, tai didžiulis pokytis ne tik asmeniniam, bet ir institucijos augimui.
Ligita Erminaitė ir Jolanta Mažuknė,
Plungės „Saulės” gimnazijos mokytojos